In 2013 sensibiliseerde de Brailleliga het groot publiek omtrent de mobiliteitsproblematiek waar personen met een visuele beperking dagelijks met geconfronteerd worden. Mobiliteit is namelijk een fundamenteel recht voor eenieder, ook voor blinde en slechtziende personen. Opdat men ten volle aan de maatschappij kan deelnemen, dient men zich op een vrije, zelfstandige en zelfzekere manier te kunnen verplaatsen. Vandaar dat de campagneslogan luidde: "Gaan en staan waar je wil, wanneer je wil en zonder beperkingen. Dat is vrijheid. De Brailleliga begeleidt blinde en slechtziende personen op weg naar zelfstandigheid en vrijheid."
De boodschap 'Born to be free' legde een subtiele link naar de wereld van motorrijders die wordt gekenmerkt door weidse gebieden en vrijheid. Het stond symbool voor de wens van blinde en slechtziende personen om zich te kunnen verplaatsen wanneer ze willen, waar ze willen, en op een manier naar keuze.
Gedurende de volledige periode van de campagne, werden diverse sensibiliseringsacties georganiseerd die zowel naar het groot publiek, de pers als naar de politieke verantwoordelijken waren gericht. Enkele originele activiteiten voor blinde en slechtziende personen stonden eveneens op het programma, uiteraard gelinkt aan het thema 'mobiliteit'.
Een oproep werd verstuurd naar de betrokken instanties op het vlak van mobiliteit (politieke verantwoordelijken en openbaar vervoerbedrijven), alsook naar de burger teneinde iedereen aan te sporen zich in te zetten om mobiliteit voor personen met een visuele beperking te garanderen zowel op straat als in het openbaar vervoer.
Voor blinde en slechtziende televisiekijkers hebben wij de spot ook van audiodescriptie voorzien.
Tijdens deze bijzondere week zet de Brailleliga via de media een grootse sensibiliseringscampagne op touw die zich oriënteert naar het grote publiek toe.