Van 1 tot 14 juni 2015 sensibiliseerde de Brailleliga het grote publiek over slechtziendheid via een nationale campagne. De slogan “Slecht zien voor even, niet zoals voor het leven” herinnert ons eraan dat we allemaal wel eens korte, speelse situaties van “slecht zien” hebben meegemaakt, en nodigt uit om na te denken over hoe het is om je leven lang slechtziend te zijn.
Deze campagne vond plaats op verschillende niveaus: meerdere tv-spots, affiches in de Brusselse metro, een informatiebrochure, een tekenwedstrijd voor kinderen van 6 tot 12 jaar, ontmoetingen met senioren in 6 woonzorgcentra van de groep ORPEA, een campagnewebsite,…
De lange spot van 30 seconden bevat 3 scènes waarin tijdelijk slecht zien een rol speelt. Het zijn stuk voor stuk situaties die iedereen wel al eens heeft meegemaakt. Bekijk hier de versie met audiodescriptie van de 30 seconden-spot.
3 spots van 15 seconden hernamen deze drie scènes: “Het verblinde tienermeisje”, “Een jongen kijkt door het sleutelgat”, en “Opa ziet geen hand voor ogen”.
Omdat ze de volwassenen van morgen zijn, nodigden we kinderen van 6 tot 12 jaar uit om mee te doen aan onze tekenwedstrijd. Deze had als thema: “Wat betekent slechtziend zijn voor jou?”. De 10 beste tekeningen werden door een jury uitgekozen. Het grote publiek mocht vervolgens stemmen op haar favorieten.
Omdat vele oogaandoeningen gelinkt zijn aan de ouderdom, organiseerde de Brailleliga ontmoetingen met senioren in 6 woonzorgcentra van de groep ORPEA. Na een “maaltijd die goed is voor de ogen” woonden de residenten, hun vrienden en familie, het personeel en andere geïnteresseerden een animatiesessie bij over slechtziendheid, ondersteund door een demonstratie van technische hulpmiddelen.
Tijdens deze bijzondere week zet de Brailleliga via de media een grootse sensibiliseringscampagne op touw die zich oriënteert naar het grote publiek toe.