Van 7 tot 22 maart 2016 voerde de Brailleliga haar jaarlijkse sensibiliseringscampagne, met als slogan “Slechtziendheid, je moet het beleven om het te begrijpen”. Via deze campagne en een hele reeks acties nodigden we het grote publiek uit om even in de schoenen te staan van een slechtziend persoon, om zo deze handicap beter te begrijpen.
Deze campagne werd gevoerd via verschillende kanalen: verschillende televisiespots, affiches in de Brusselse metro en bushokjes, video’s in 360°, infobrochures, een speciale website, …
Onze spot van 20 seconden, verspreid op televisie, gaf een tijdelijk moment van slechtziendheid weer: een opa rijdt met de go-cart, en zijn kleindochter legt plots haar handen over zijn ogen.
Om voorbijgangers te laten beleven wat slechtziendheid is, transformeerden we de glazen wanden van bushokjes in Brussel, Charleroi, Luik, Hasselt en Antwerpen. Een filter op de wand simuleerde het zicht van iemand die lijdt aan diabetische retinopathie. Deze aandoening zorgt ervoor dat het zicht gehinderd wordt door hardnekkige, bewegende vlekken.
Op de bushokjes vonden voorbijgangers een QR-code terug, waarmee ze diabetische retinopathie en cataract in 360° konden beleven met hun smartphone. Twee video’s, speciaal gecreëerd door agentschap Poolpio, dompelden nieuwsgierigen onder in de wereld van een slechtziend persoon die zijn weg zoekt in het station - met alle moeilijkheden die daarmee gepaard gaan.
Bekijk de video’s in 360° hieronder:
Op 8 maart verbaasde het lezerspubliek van Metro zich over de plotse onleesbaarheid van hun krant. De cover was bedekt door een filter die de kenmerkende vlekken van diabetische retinopathie vertoonde, wat het lezen van het nieuws ineens veel moeilijker maakte. Informatie over slechtziendheid op de laatste coverpagina maakte de actie compleet.
Deze praktische gids is bestemd voor iedereen die te kampen krijgt met slechtziendheid, zodat zij op de hoogte zijn van hun rechten en mogelijkheden. Ze is volledig gratis. De gids werd verstuurd naar professionals uit de sociaalmedische sector - oogheelkundigen, huisartsen, opticiens, thuiszorgdiensten, enz. - zodat die ze op hun beurt konden uitdelen aan zoveel mogelijk klanten om zo onze boodschap mee uit te dragen.
Voor senioren organiseerden we sensibiliseringssessies in vijf woonzorgcentra van de groep ORPEA in Brussel, Leuven, Luik, Oostende en Waterloo. De bewoners konden er, samen met hun familieleden en met de personeelsleden, genieten van een maaltijd die goed is voor de ogen, kregen een infosessie over slechtziendheid en ontdekten wat de Brailleliga voor hen kan doen om deze handicap te overwinnen.
Tijdens deze bijzondere week zet de Brailleliga via de media een grootse sensibiliseringscampagne op touw die zich oriënteert naar het grote publiek toe.