Van 12 tot 25 maart 2018 organiseerde de Brailleliga in heel België haar jaarlijkse campagne. Het thema van de Week van de Brailleliga luidde: “De Brailleliga biedt elke dag gratis hulp aan blinde en slechtziende personen om een sociaal leven te behouden.” Hiermee werd het grote publiek gesensibiliseerd en geïnformeerd over de inspanningen die de vereniging doet om mensen met een visuele handicap te helpen een sociaal leven te behouden.
De campagne omvatte een tv-spot, radiospots, advertenties in kranten, affiches in metrostations maar werd ook via sociale media gevoerd. Er stonden ook verschillende culinaire workshops op het programma.
De tv-spot toont drie vrienden van Matthias, een blinde dertiger. Hij heeft hen uitgenodigd voor een diner bij hem thuis. Matthias kookt als een echte chef-kok. Dankzij enkele aanpassingen en dankzij technieken die de Brailleliga hem heeft aangeleerd, kan hij ondanks zijn visuele handicap lekkere gerechten blijven bereiden. Voor zijn eigen plezier en voor dat van zijn vrienden.
Er werden culinaire workshops georganiseerd in onze hoofdzetel en in onze regiohuizen in Jambes, Gent, Charleroi en Hasselt. Personen met een visuele handicap hebben er samen met bekende personen, die in inleefsituaties worden geplaatst, een driegangenmenu bereid.
Bij deze campagne hoorde ook een brochure. Het gaf een bondige beschrijving van de gratis activiteiten die de Brailleliga organiseert voor blinde en slechtziende personen. Deze activiteiten maken het mogelijk elkaar te ontmoeten en helpen het isolement te doorbreken. Het bevatte volgende onderwerpen:
Tijdens deze bijzondere week zet de Brailleliga via de media een grootse sensibiliseringscampagne op touw die zich oriënteert naar het grote publiek toe.