Mobiliteit is een basisrecht. Voor blinde en slechtziende personen ligt de weg spijtig genoeg – letterlijk – bezaaid met obstakels. Van 20 maart tot 2 april trekt de Brailleliga daarom alle registers open om te sensibiliseren over mobiliteit bij blinde en slechtziende personen. De nood aan sensibilisering blijkt 10 jaar na onze vorige grootschalige mobiliteitscampagne nog steeds hoog. We besloten de campagne dus te herhalen en een grootschalige mobiliteitsenquête te houden. Deze werd ingevuld door 664 respondenten. Ontdek hieronder de volledige campagne en alle resultaten.
Met deze spot wil de Brailleliga in de verf zetten dat blinde en slechtziende personen zich, net als iedereen, dagelijks verplaatsen. Maar ook dat de weg naar zich zelfstandig kunnen verplaatsen, heel wat tijd en volharding vraagt. We kijken mee achter de schermen van de lessen in mobiliteit en oriëntatie die Bau heeft gevolgd bij de Brailleliga. Nadien volgen we haar op weg naar een concert. Zij kent dat traject dus kan ze Tom, die verloren liep, de weg wijzen. Zo worden de rollen omgedraaid: de slechtziende persoon wordt de gids.
2013-2023, mobiliteit in vraag. Net als in 2013 vroegen we onze leden een enquête over mobiliteit in te vullen. We vergeleken de resultaten en merkten dat blinde en slechtziende personen zich vaker verplaatsen, maar dat er nog heel wat werk aan de winkel is!
Alles details van de enquête: mail naar charlotte.santens@braille.be
We laten twee leden aan het woord. De eerste is Bau, het hoofdpersonage in onze spots. Deze 26-jarige is al heel haar leven zwaar slechtziend. Zo lang ze het haar kan herinneren, is ze lid van de Brailleliga. Ze deelt haar verhaal. Gérard is 72 en heeft al heel zijn leven problemen met zijn zicht. Maar sinds 2020 is hij zo goed als blind. Hij vond in de Brailleliga een tweede thuis en komt nu meerdere keren per week langs. Je ontdekt zijn verhaal in de video.
Met de radiospots spreekt de Brailleliga het grote publiek rechtstreeks aan: help blinde en slechtziende personen en hou het voetpad vrij. Obstakels zoals steps en vuilnis zorgen er vaak voor dat personen met een visuele handicap struikelen, zich pijn doen, of gedesoriënteerd geraken.
Ook jij kan met een eenvoudig gebaar het dagelijks leven van een persoon met een handicap vereenvoudigen.
Dit campagnebeeld illustreert de obstakels die blinde en slechtziende personen tegenkomen op hun weg. We zien de letters van het woord concert die omver gereden worden door een step. Uit onze enquête blijkt dat de step voor vele blinde en slechtziende personen het obstakel is waar ze het vaakst problemen mee ondervinden.
Januari - Februari - Maart 2023
Omdat autorijden een belangrijke manier is om zich zelfstandig te verplaatsen, is het voor slechtziende personen niet altijd makkelijk om ‘het stuur af te geven’ wanneer het niet meer veilig is. Toch heb je als bestuurder van een voertuig natuurlijk een belangrijke verantwoordelijkheid, niet enkel voor je eigen veiligheid maar ook voor die van anderen. Daarom schreven we een nieuwe brochure waarin we alle info rond wetgeving en rijgeschiktheid voor personen met een visuele handicap hebben gebundeld.
Een sensibiliseringsgids met maar liefst 98 pagina’s boordevol tips voor blinde en slechtziende personen maar vooral om de maatschappij de visuele handicap beter te leren begrijpen.
Tijdens de Week van de Mobiliteit sensibiliseert de Brailleliga het grote publiek over mobiliteit van blinde en slechtziende personen. Een herhaling van onze campagne in maart, want mobiliteit is een basisrecht. Voor blinde en slechtziende personen ligt de weg spijtig genoeg – letterlijk – bezaaid met obstakels. Dat bleek uit onze mobiliteitsenquête.
Een van de meest voorkomende obstakels bleken de steps. Daarom sloegen we de handen in elkaar met Voi, Lime, Bolt & Dott om de gebruikers van de steps nog maar eens te sensibiliseren.
Dankzij de dropzones veranderde er de laatste maanden al heel wat, toch is er nog heel wat werk aan de winkel om tot obstakelvrije voetpaden te komen. Het gebruik van deze dropzones moet aangemoedigd worden, daarom werd een street tag gecreëerd om de gebruikers van de dropzones te bedanken. Alle steps werden ook uitgerust met een tag die de gebruikers sensibiliseert over de mobiliteit van personen met een visuele handicap en over de obstakels op de weg. De Brailleliga bedankt iedereen die meewerkt aan een betere toegankelijkheid van de openbare weg!
Samen naar meer zelfstandigheid!
Ontdek hier de campagne:
Tijdens deze bijzondere week zet de Brailleliga via de media een grootse sensibiliseringscampagne op touw die zich oriënteert naar het grote publiek toe.