2025: Inclusie begint bij toegankelijkheid

We leven in een steeds meer visuele wereld. Je een weg banen in een maatschappij waar informatie vaak uitsluitend op een visuele manier beschikbaar is, vormt een dagelijkse uitdaging voor blinde en slechtziende personen. Tijd voor een krachtig signaal tijdens de week van de Brailleliga die plaatsvindt van 17 tot 30 maart.

Eind 2024 lanceerden we onze enquête ‘Hoe communiceren en informeren blinde en slechtziende personen zich in een steeds meer visuele wereld’. Het doel? Een zicht krijgen op de toegankelijkheid van informatie, maar ook op de communicatiemiddelen, -kanalen en hulpmiddelen die blinde en slechtziende personen gebruiken in het dagelijks leven om zich te informeren.

Ik doe een gift

De enquête ingevuld door 525 respondenten

Wat moeten we hieruit onthouden?

  • 89 % van de blinde en slechtziende personen heeft het gevoel informatie te mislopen door hun visuele handicap, wat leidt tot gevoelens van frustratie en verlies van zelfstandigheid.
  • 71 % van de blinde personen ondervindt regelmatig moeilijkheden wanneer ze digitale hulpmiddelen gebruiken (slecht ontworpen, moeilijk leesbare of niet-compatibele websites en apps).
  • 86 % benoemt touchscreens als een obstakel, bijvoorbeeld bij kaartbetalingen, geldopnames, ticketautomaten of afspraken maken bij het gemeentehuis.
Om de informatie in deze infographic te bekijken, lees ons gedetailleerde artikel.
De resultaten van onze enquête

Downloads

Meer weten over onze enquête

Braille: onmisbaar

200 jaar na de uitvinding door Louis Braille waren we benieuwd hoeveel blinde en slechtziende mensen dit schrijfsysteem gebruiken.

  • 69 % van de blinde en 14 % van de slechtziende personen kent braille. 45 % gebruikt het dagelijks, 12 % vaak. Dankzij nieuwe technologieën blijft braille een belangrijke manier om toegang te krijgen tot geschreven taal.

Toch is braille nog niet wijdverspreid onder iedereen die het zou kunnen gebruiken. Het blijft echter onmisbaar, omdat het de enige manier is om de geschreven taal volledig te beheersen. Daarom hebben we gevraagd om braille op te nemen in de nationale inventaris van immaterieel cultureel erfgoed. Ons land zou zich daarna kunnen aansluiten bij andere landen die deze erkenning bij UNESCO hebben aangevraagd of gaan aanvragen.

Het verhaal van Charlotte en Stéphane

Charlotte, 26 jaar, is blind geboren en is recent afgestudeerd. Ze is heel muzikaal aangelegd, ze speelt piano en zingt in het Leuvens universitair koor. Ontdek haar getuigenis om te begrijpen hoe we samen een inclusievere wereld kunnen bouwen!

Downloads

Stéphane, 48 jaar, is ook blind sinds zijn geboorte en werkt als administratief medewerker in de sociale huisvestingssector. Hij beoefent torbal, houdt van voetbal en neemt deel aan toernooien van het spel "Des chiffres et des lettres". Bekijk zijn getuigenis, die ons eraan herinnert hoe essentieel toegankelijke communicatie is.

Downloads

Spots: De Brailleliga versterkt de zelfstandigheid van blinde en slechtziende personen in een visuele wereld

De 360° campagne vertrekt vanuit ‘de magische’ witte stok. Een witte stok geeft heel veel informatie aan de blinde of slechtziende gebruiker. Dankzij de witte stok detecteert de persoon met een visuele handicap obstakels onderweg die hij of zij dan kan omzeilen. Helaas heeft dit hulpmiddel ook zo zijn limieten, bijvoorbeeld wanneer het geconfronteerd wordt met een touchscreen. In de televisiespot zien we Larissa, een van onze cliënten, die boodschappen gaat doen. Onderweg naar de supermarkt omzeilt ze zonder enig probleem enkele vuilniszakken die achteloos op de stoep gezet zijn. Eens in de supermarkt kiest Larissa de pompoen uit die ze wenst. Maar nu moet ze het juiste artikel zien terug te vinden op de weegschaal van de supermarkt… Voor de ene een kleine zoektocht, voor iemand die niet of slecht ziet een onmogelijke opgave. In de spot wordt de groenten- en fruitweegschaal een symbool voor de vele dagelijkse obstakels die blinde en slechtziende personen ondervinden bij de toegang tot informatie en communicatie. Deze spot wordt uitgezonden met audiodescriptie.

Onze campagne loopt van 17 tot 30 maart 2025. In die periode tonen we onze televisiespot, voorzien van audiodescriptie, op VRT 1, VRT CANVAS, La Une & TIPIK. De radiospot komt aan bod op Radio 2, Vivacité, La Première en Classic 21. Hou zeker ook onze sociale media in de gaten.

Key visual

Een simpele scan en de wereld wordt inclusiever! Dankzij toegankelijke technologieën wordt winkelen eenvoudiger voor blinde en slechtziende personen.

Larissa, een van onze cliënten, doet boodschappen in een supermarkt. We zien haar met haar smartphone in de hand voor een rek met fruit en groenten. Alle producten verschijnen in zwart-wit, behalve de appels die net voor haar liggen, die zijn helder rood. De kleur symboliseert de toegankelijkheid van informatie, mogelijk gemaakt door de scan die ze uitvoert met haar smartphone. We kunnen de tekst lezen:

Samen naar meer inclusie!

Ik doe een gift

Wil je nog meer achtergrondinformatie over toegankelijkheid van de informatie voor blinde en slechtziende personen? Ontdek de artikels van het eerste nummer van het jaar van ons magazine Witte Stok.

publicaties

Die campagne werd gerealiseerd in samenwerking met The Crew, Toast, AQRate, PAF, Twinsaudio, CDN Communication en Clicktrust.

Sponsors

Dit vind je misschien ook interessant…

Terug naar boven