We leven in een steeds meer visuele wereld. Je een weg banen in een maatschappij waar informatie vaak uitsluitend op een visuele manier beschikbaar is, vormt een dagelijkse uitdaging voor blinde en slechtziende personen. Tijd voor een krachtig signaal tijdens de week van de Brailleliga die plaatsvindt van 17 tot 30 maart.
Eind 2024 lanceerden we onze enquête ‘Hoe communiceren en informeren blinde en slechtziende personen zich in een steeds meer visuele wereld’. Het doel? Een zicht krijgen op de toegankelijkheid van informatie, maar ook op de communicatiemiddelen, -kanalen en hulpmiddelen die blinde en slechtziende personen gebruiken in het dagelijks leven om zich te informeren.
Wat moeten we hieruit onthouden?
200 jaar na de uitvinding door Louis Braille waren we benieuwd hoeveel blinde en slechtziende mensen dit schrijfsysteem gebruiken.
Toch is braille nog niet wijdverspreid onder iedereen die het zou kunnen gebruiken. Het blijft echter onmisbaar, omdat het de enige manier is om de geschreven taal volledig te beheersen. Daarom hebben we gevraagd om braille op te nemen in de nationale inventaris van immaterieel cultureel erfgoed. Ons land zou zich daarna kunnen aansluiten bij andere landen die deze erkenning bij UNESCO hebben aangevraagd of gaan aanvragen.
Charlotte, 26 jaar, is blind geboren en is recent afgestudeerd. Ze is heel muzikaal aangelegd, ze speelt piano en zingt in het Leuvens universitair koor. Ontdek haar getuigenis om te begrijpen hoe we samen een inclusievere wereld kunnen bouwen!
Stéphane, 48 jaar, is ook blind sinds zijn geboorte en werkt als administratief medewerker in de sociale huisvestingssector. Hij beoefent torbal, houdt van voetbal en neemt deel aan toernooien van het spel "Des chiffres et des lettres". Bekijk zijn getuigenis, die ons eraan herinnert hoe essentieel toegankelijke communicatie is.
De 360° campagne vertrekt vanuit ‘de magische’ witte stok. Een witte stok geeft heel veel informatie aan de blinde of slechtziende gebruiker. Dankzij de witte stok detecteert de persoon met een visuele handicap obstakels onderweg die hij of zij dan kan omzeilen. Helaas heeft dit hulpmiddel ook zo zijn limieten, bijvoorbeeld wanneer het geconfronteerd wordt met een touchscreen. In de televisiespot zien we Larissa, een van onze cliënten, die boodschappen gaat doen. Onderweg naar de supermarkt omzeilt ze zonder enig probleem enkele vuilniszakken die achteloos op de stoep gezet zijn. Eens in de supermarkt kiest Larissa de pompoen uit die ze wenst. Maar nu moet ze het juiste artikel zien terug te vinden op de weegschaal van de supermarkt… Voor de ene een kleine zoektocht, voor iemand die niet of slecht ziet een onmogelijke opgave. In de spot wordt de groenten- en fruitweegschaal een symbool voor de vele dagelijkse obstakels die blinde en slechtziende personen ondervinden bij de toegang tot informatie en communicatie. Deze spot wordt uitgezonden met audiodescriptie.
Onze campagne loopt van 17 tot 30 maart 2025. In die periode tonen we onze televisiespot, voorzien van audiodescriptie, op VRT 1, VRT CANVAS, La Une & TIPIK. De radiospot komt aan bod op Radio 2, Vivacité, La Première en Classic 21. Hou zeker ook onze sociale media in de gaten.
Een simpele scan en de wereld wordt inclusiever! Dankzij toegankelijke technologieën wordt winkelen eenvoudiger voor blinde en slechtziende personen.
Samen naar meer inclusie!
Wil je nog meer achtergrondinformatie over toegankelijkheid van de informatie voor blinde en slechtziende personen? Ontdek de artikels van het eerste nummer van het jaar van ons magazine Witte Stok.
Januari - Februari - Maart 2025
Die campagne werd gerealiseerd in samenwerking met The Crew, Toast, AQRate, PAF, Twinsaudio, CDN Communication en Clicktrust.
We leven in een steeds meer visuele wereld. Je een weg banen in een maatschappij waar informatie vaak uitsluitend op een visuele manier beschikbaar is, vormt een dagelijkse uitdaging voor blinde en slechtziende personen. Tijd voor een krachtig signaal tijdens de Week van de Brailleliga!
Dit jaar wijdt de Brailleliga haar traditionele sensibiliseringsweek aan de communicatie- en informatiekanalen die door blinde en slechtziende personen worden gebruikt. Met een enquête achter de hand, pleiten we voor meer toegankelijkheid, zowel in het echte leven als online!
Naast Larissa, die de hoofdrol vertolkt in onze tv-spot, getuigen nog twee andere leden tijdens de Week van de Brailleliga. We leren hen beter kennen!
In 2025 viert braille zijn 200ste verjaardag! Het was namelijk in 1825 dat Louis Braille zijn systeem voor lezen en schrijven voltooide. De Brailleliga wil van dit symbolische moment gebruikmaken om de erkenning van braille als immaterieel cultureel erfgoed aan te vragen.
Januari - Februari - Maart 2025