De weg is van iedereen
Mobiliteit is een basisrecht. Voor blinde en slechtziende personen ligt de weg spijtig genoeg – letterlijk – bezaaid met obstakels. Daarom besloten we om onze jaarlijkse sensibiliseringscampagne ‘Week van de Brailleliga’ volledig te wijden aan mobiliteit.
Van 20 maart tot 2 april trekt de Brailleliga alle registers open om zowel het grote publiek als de politici te sensibiliseren over mobiliteit bij blinde en slechtziende personen. Dat is immers een van de belangrijkste pijlers voor een zelfstandig leven. Dagelijks horen we over de problemen die onze leden ondervinden op de openbare weg. Vaak vermijdbare problemen die eenvoudig te verhelpen zijn. De nood aan sensibilisering blijkt dus 10 jaar na onze vorige grootschalige mobiliteitscampagne nog steeds hoog. Dat bleek ook uit onze mobiliteitsenquête, ingevuld door 664 respondenten. Op basis van deze representatieve resultaten konden we een goed onderbouwde campagne lanceren. Die zal te zien zijn op tv, te horen zijn op de radio, in magazines verschijnen en natuurlijk ook online de nodige aandacht krijgen.
Het hoofdpersonage uit de tv-spot is Bau, een van onze leden, ook te zien op de cover van deze editie. Dit zegt zij over mobiliteit: “Ok, de ingrepen die moeten gebeuren kosten geld aan de maatschappij, maar het is een kleine moeite om de wereld toegankelijker te maken voor een groot aantal leden in onze samenleving.” De spot wordt aangevuld met een video op onze online kanalen die het parcours in de verf zet dat blinde en slechtziende personen moeten doorlopen om op een zelfstandige manier mobiel te kunnen zijn. Met de radiospot en het campagnebeeld gaan we dan weer dieper in op de resultaten van de enquête. Daarnaast organiseren we een persconferentie waarin we die resultaten onthullen en getuigen aan het woord laten. We kloppen ook aan bij alle bevoegde ministers van Mobiliteit en Openbare werken en Handicap om meer aandacht te vragen voor blinde en slechtziende personen. In maart organiseren we acties in de NMBS-stations van Brussel, Kortrijk en Luik om het grote publiek te sensibiliseren over de moeilijkheden waar blinde en slechtziende personen dagelijks mee te maken krijgen.
In 10 jaar tijd is er veel gerealiseerd op politiek niveau en bij het openbaar vervoer. Maar sommige problematieken blijven actueel en er komen nieuwe problemen bij, gelinkt aan de evolutie van mobiliteit (micromobiliteit, digitalisering, elektrificatie van het wagenpark...). Dit is de top 5 van prioriteiten die vandaag aangepakt moeten worden:
- Betere regulering van het gebruik van elektrische steps, fietsen en scooters en het parkeren ervan. Bovendien moeten elektrische voertuigen uitgerust worden met hoorbare systemen.
- Meer hulpmiddelen op straat: noppentegels, rateltikkers, infoborden in braille, drukknoppen die trillen en geluid maken om het lawaai van het verkeer te overstemmen en beter verlichte trottoirs.
- Meer inclusief openbaar vervoer met meer toegankelijkheid en betere communicatie. Met gesproken aankondigingen van haltes, lijnnummer, richting, hoe uit te stappen. Toegankelijke mobiele apps.
- Obstakelvrije voetpaden. Regels over waar het afval te plaatsen. Betere bewegwijzering van wegenwerken. Boetes voor overtreders (hondenpoep, etc.).
- Een betere sensibilisering van de ziende bevolking over de verschillende problemen waarmee blinde en slechtziende personen te maken krijgen. Mobiliteitsplannen moeten opgesteld worden in overleg met verenigingen die personen met een handicap vertegenwoordigen.
Zowel politici, het brede publiek als belangenorganisaties zoals de Brailleliga worden aangesproken in bovenstaande punten. Iedereen heeft dus een steentje bij te dragen om ervoor te zorgen dat blinde en slechtziende personen minder hinder ondervinden onderweg.