Sociaal leven

Hoe gaat het nu echt met je?

Gepubliceerd op 20 maart 2024

Eind 2023 stelde de Brailleliga deze vraag aan 438 blinde en slechtziende personen tijdens een enquête over het sociale leven. Het doel? Een zicht krijgen op hun sociale kring, hun bezigheden, hun gevoelens in het dagelijks leven en de impact ervan op hun mentale gezondheid.

De resultaten van deze enquête staan uitgebreid beschreven in deze eerste Witte Stok van dit jaar. Je zult ontdekken dat blinde en slechtziende personen over het algemeen een vrij rijkgevuld sociaal leven leiden dat op het eerste gezicht niet zo veel verschilt van dat van ziende personen. Maar als we dieper graven, zien we toch een duidelijk verschil aan de oppervlakte komen.

Personen met een handicap moeten, net omwille van hun handicap, veel meer moeite doen om een rijk sociaal leven te kunnen leiden. In een maatschappij die gebouwd is op de fundamenten van personen zonder handicap, vraagt het ontzettend veel energie, doorzettings- en aanpassingsvermogen, zelfvertrouwen en weerbaarheid van personen met een handicap om erbij te horen en ervan deel uit te maken.

Omdat dit maar al te vaak wordt vergeten, stellen we onze jaarlijkse sensibiliseringscampagne ‘Week van de Brailleliga’ dit jaar in het teken van het sociale leven van blinde en slechtziende personen. Met als slogan: “De Brailleliga geeft een boost aan het zelfvertrouwen van blinde en slechtziende personen”.

In al haar acties werkt de Brailleliga aan het zelfvertrouwen van blinde en slechtziende personen. Op die manier willen we hen ondersteunen zodat ze alle kansen kunnen grijpen en de obstakels overwinnen binnen een maatschappij die hen niet altijd met open armen staat op te wachten.

Zorg jij mee voor een boost aan het zelfvertrouwen van blinde en slechtziende personen?
En ook jij kan je steentje bijdragen! Door ons te steunen, maak je het complete pakket aan opleidingen en therapie van de Brailleliga mogelijk om personen met een visuele handicap te ondersteunen en hun zelfvertrouwen te herwinnen. Doe een gift op BE11 0000 0000 4848 met de mededeling “WBL 2024”. Zo geef je hen mee de ruimte, mogelijkheid en ondersteuning die nodig zijn om de dagelijkse activiteiten opnieuw zelfverzekerd aan te kunnen vatten en contacten te leggen met anderen.
Samen naar meer inclusie van blinde en slechtziende personen!

De campagne loopt van 18 tot 31 maart 2024. Op televisie kan je in die periode onze spot zien op VRT 1, VRT CANVAS, La Une & TIPIK. Om het belang van zelfvertrouwen in het sociale leven te benadrukken, kozen we voor de hoofdrol bewust voor een slechtziende persoon, Karen, die het aandurft om aan haar medebewoners te vragen wat de geluiden en geuren zijn die zij waarneemt in haar appartementsblok. Zo wordt zij de verbindende factor die iedereen samenbrengt.

Onze radiospot hoor je op Radio 2, Vivacité, La Première en Classic 21. Hou verder ook zeker onze sociale media in de gaten.

Daar delen we tijdens de campagneweken allerlei interessante getuigenissen en weetjes over het sociale leven van blinde en slechtziende personen.

Tijdens de campagneweken bezoeken we ook de bevoegde ministers (Karine Lalieux, Jan Jambon, Hilde Crevits en Bénédicte Linard) om de resultaten van de enquête te delen en de visuele handicap hoog op hun prioriteitenlijst te zetten tijdens de komende verkiezingen.

Een sensibiliseringscampagne met de steun van onze gulle sponsor NSI.

Sponsors

Dit vind je misschien ook interessant…

Terug naar boven