Toegankelijkheid

Inclusie begint bij toegankelijkheid

Gepubliceerd op 10 maart 2025

We leven in een steeds meer visuele wereld. Je een weg banen in een maatschappij waar informatie vaak uitsluitend op een visuele manier beschikbaar is, vormt een dagelijkse uitdaging voor blinde en slechtziende personen. Tijd voor een krachtig signaal tijdens de Week van de Brailleliga!

Eind 2024 lanceerden we onze enquête ‘Hoe communiceren en informeren blinde en slechtziende personen zich in een steeds meer visuele wereld’. Het doel? Een zicht krijgen op de toegankelijkheid van informatie, maar ook op de communicatiemiddelen, -kanalen en hulpmiddelen die blinde en slechtziende personen gebruiken in het dagelijks leven om zich te informeren.

Toegankelijke informatie is de sleutel tot inclusie, maar de enquête leert ons dat nét die toegankelijkheid vaak te wensen overlaat. Denk maar aan automaten met touchscreens die de loketten vervangen, de betaalterminals zonder enige tactiele markers, aanduiding van haltes in treinen en bussen via de schermen maar al te vaak niet met spraak... Allemaal uit het leven gegrepen obstakels die dagelijkse kost zijn voor personen met een visuele handicap. Informatie die louter visueel beschikbaar is, vormt een bron van frustratie en stress (63 %) voor blinde en slechtziende personen. Bovendien tast het hun zelfstandigheid (82 %) aan. Terwijl wie er geen hinder van ondervindt, nauwelijks merkt hoe ontoegankelijk de samenleving soms kan zijn. Daarom vestigen we tijdens de ‘Week van de Brailleliga’ 2025 de aandacht op het belang van toegankelijke informatie.

De 360° campagne vertrekt vanuit ‘de magische’ witte stok. Een witte stok geeft heel veel informatie aan de blinde of slechtziende gebruiker. Dankzij de witte stok detecteert de persoon met een visuele handicap obstakels onderweg die hij of zij dan kan omzeilen. Helaas heeft dit hulpmiddel ook zo zijn limieten, bijvoorbeeld wanneer het geconfronteerd wordt met een touchscreen. In de televisiespot zien we Larissa, een van onze cliënten, die boodschappen gaat doen. Onderweg naar de supermarkt omzeilt ze zonder enig probleem enkele vuilniszakken die achteloos op de stoep gezet zijn. Eens in de supermarkt kiest Larissa de pompoen uit die ze wenst. Maar nu moet ze het juiste artikel zien terug te vinden op de weegschaal van de supermarkt… Voor de ene een kleine zoektocht, voor iemand die niet of slecht ziet een onmogelijke opgave. In de spot wordt de groenten- en fruitweegschaal een symbool voor de vele dagelijkse obstakels die blinde en slechtziende personen ondervinden bij de toegang tot informatie en communicatie.

Dankzij de European Accessibility Act (EAA) wordt digitale toegankelijkheid in juni 2025 niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar ook een wettelijke verplichting. Websites, apps en digitale diensten moeten toegankelijk zijn voor iedereen, inclusief personen met een handicap. Een stap in de juiste richting, want volgens onze enquête is er nog veel werk aan de winkel. In de volgende artikels ontdek je alle interessante cijfers.

Onze campagne loopt van 17 tot 30 maart 2025. In die periode tonen we onze televisiespot, voorzien van audiodescriptie, op VRT 1, VRT CANVAS, La Une & TIPIK. De radiospot komt aan bod op Radio 2, Vivacité, La Première en Classic 21. Hou zeker ook onze sociale media in de gaten. Daar vuren we tijdens de campagneweken allerlei interessante getuigenissen en weetjes op jullie af. Aarzel niet om onze berichten te delen en zo de mensen in je omgeving te sensibiliseren over dit levensbelangrijke thema voor personen met een visuele handicap. Samen naar een toegankelijkere wereld, samen naar meer inclusie! 

Larissa, de ster van onze spot Larissa is 31 en volledig blind.
Ze verhuisde enkele jaren geleden van Roemenië naar België om tolk te worden bij de Europese Commissie. Samen met haar blindengeleidehond Dawson deinst ze voor weinig terug. Zo gaat ze op restaurant, naar concerten en zelfs gaan skiën… Kortom een super zelfstandige, intelligente vrouw!

Dit vind je misschien ook interessant…

Terug naar boven