Mobiliteitsapps
NMBS 47 % - MIVB 46 % - De Lijn 36 % - TEC 26 %. Dat is de verdeling van het percentage gebruikers die aangaven ‘geen enkel probleem’ te ondervinden om informatie te raadplegen via de digitale kanalen. Maar hoe gebruiken onze leden mobiliteitsapps en wat vinden ze bij de operatoren zelf over hun app?
Navigatie
Wat navigatie betreft kunnen we een onderscheid maken tussen ‘Mapsapplicaties’ die bestemd zijn voor iedereen (Google maps, Kaarten (Apple)), en apps die specifiek ontworpen zijn op maat van blinde en slechtziende personen (Lazarillo, Blindsquare, ViaOpta Nav…). Over het algemeen zijn onze leden best tevreden met de toegankelijkheid, duidelijke en eenvoudige info van de Maps-applicaties, en worden die door bijna iedereen gebruikt. Ze helpen je om je te situeren waar je bent, ook tijdens een traject met de auto of met het openbaar vervoer, als routeplanner om te weten wanneer je best vertrekt naar een locatie of welke bus/tram/trein je kan nemen en hoelang je onderweg zal zijn en als navigatie van punt A naar punt B. De specifieke apps zijn niet bij iedereen bekend, maar voor zij die ze kennen, vormen ze een nuttige aanvulling. Zo geven die bijvoorbeeld meer gedetailleerde info voor een blinde of slechtziende voetganger om makkelijker straten, kruispunten en bus- en tramhaltes te identificeren.
Tips van een gebruiker - Khadija
“ViaOpta Nav geeft je als voetganger tijdens een wandeling regelmatig aanwijzingen of je een bepaalde afstand rechtdoor moet lopen of naar links of rechts moet afslaan. Het zegt ook de namen van de straten die je doorkruist. Dit helpt om je te lokaliseren en te allen tijde te weten waar je je bevindt. Er wordt veel meer info luidop uitgesproken dan bij Google Maps, dat je slechts één keer vertelt waar je moet afslaan en verder niets zegt tot de volgende actie. Dus ik gebruik deze apps meestal samen. Daarnaast gebruik ik graag Moovit. Dan heb je alles in één app, want die bundelt eigenlijk alle vervoer in België en zelfs internationaal, denk ik. Er is een afstapwaarschuwing die je een melding geeft 1 halte voor je moet afstappen en je kan in real-time zien waar je je op een bepaald moment bevindt. Dat is belangrijk, want haltes tellen als de bus niet overal stopt, lukt niet. Het is vooral handig dat de app verschillende openbaar vervoeraanbieders combineert en me aangeeft als ik er verschillende moet nemen om van punt A naar punt B te gaan.”
Openbaar vervoer
We schakelden een gebruikerspanel van enkele leden in om de apps van de verschillende vervoeraanbieders uit te testen, en vroegen de woordvoerders van de vervoersmaatschappijen naast hun mening over toegankelijkheid ook naar hun app.
NMBS
“Op vlak van toegankelijkheid voor personen met een visuele handicap, was de lancering van onze routeplanner app in 2020 een gemiste kans. De oude app was wel toegankelijk, maar ging verdwijnen. We waren op de hoogte van de problemen, maar konden niet op tijd een oplossing vinden. Zo zijn veel gebruikers overgeschakeld op Railer die veel beter toegankelijk was voor personen met een visuele handicap. Volgens een collega die als projectmanager de ontwikkeling van onze assistentie-app in goede banen leidt en zelf volledig blind is, is de voice-over van de applicatie intussen wel heel wat verbeterd. Aan de vergroting blijft wel wat werk: de lettergrootte, velden die over elkaar lopen… Maar ik doe graag een warme oproep aan de gebruikers om onze app uit te proberen, en ons te laten weten waar er iets niet goed gaat, zodat we hieraan kunnen blijven werken om de nodige verbeteringen aan te brengen.”
Onze leden geven inderdaad aan dat informatie soms niet te consulteren is via de NMBS app, waar dat wel kan bij Railer, dat bovendien meer info geeft over de haltes. Sommigen geven ook aan dat ze de treinsamenstelling in detail willen kunnen zien, net als de kant waar ze moeten afstappen.
De Lijn
“Een aantal jaar geleden hadden we een aparte app voor blinde en slechtziende personen ‘De Lijn BLS’, die beperkt was in aanbod. Daarom was het een belangrijke prioriteit om onze nieuwe app op dezelfde manier bruikbaar te maken voor iedereen. Gebruikersfeedback, onder andere van blinde en slechtziende personen, speelt daarin een zeer belangrijke rol. De externe deskundigheid van onze partner Eleven Ways en hun toegankelijkheidsaanbevelingen hebben we meegenomen in de app. Ons ontwikkelaarsteam heeft dus het belang van toegankelijkheid ingezien, we weten dat het een continu proces is en bij elke nieuwe toepassing wordt telkens een toegankelijkheidsscreening gedaan. In Antwerpen zetten we samen met AYES, gekend van OKO app, een gebruikerstest op voor het herkennen van het lijnnummer en de bestemming van een aankomende bus of tram met behulp van de camera van de smartphone. Dit zou een hulpmiddel kunnen zijn voor haltes waar meerdere lijnen passeren. Dit onderzoek is nog lopende.”
Onze leden zijn over het algemeen wel tevreden over de app van De Lijn, maar gaven als verbeterpunten aan dat de vergroting niet op elke telefoon even simpel werkt, en dat de halteaankondiging van de app niet altijd bij de juiste halte meevolgt.
MIVB
“Onze app scoort goed op vlak van toegankelijkheid, mede doordat ze in het ontwikkelingsproces getest werd door een blinde klant. We hebben ook een blinde web developper aangenomen die alles doorgelicht heeft.” En dat vertaalt zich ook in de mening van onze leden. Zij vinden het een duidelijke, gebruiksvriendelijke en zeer toegankelijke app die als voorbeeld kan dienen voor de andere operatoren.
TEC
Bij TEC zijn ze bezig met de herwerking van hun digitale tools omdat ze momenteel niet voldoen. Met name het ontbreken van contrast en stopmeldingen worden genoemd als problemen.