Nieuws van de sociale dienst – april 2023
Rechten van personen met een handicap, sociale diensten en hulp aan personen, mobiliteit, toegankelijkheid… Hier vind je beknopte en praktische informatie, gericht op de visuele handicap, en maatregelen die een belangrijke impact hebben op het sociale leven van onze leden.
Verhoging van het minimumpensioen in 2024
De federale regering heeft haar begrotingscontrole afgerond in maart. Er wordt een inspanning geleverd van bijna 1,8 miljard euro netto. Een van de belangrijkste maatregelen van dit akkoord is de verhoging van het minimumpensioen in 2024. Oorspronkelijk zou deze verhoging gespreid worden over 4 schijven, van januari 2021 tot januari 2024. Om besparingsredenen zou de vierde en laatste verhoging in 2024 worden geschrapt. Deze verhoging blijft uiteindelijk gehandhaafd, maar wordt teruggebracht tot 2%. Het minimumpensioen zal op 1 januari 2024 1622 euro netto bedragen. Het gaat om 800.000 mensen. De vierde verhoging gaat echter niet door in 2024 voor de inkomensgarantie voor ouderen (IGO), de werkloosheids- of arbeidsongeschiktheidsuitkering.
Jobcalc
Met Jobcalc, een nieuwe online rekentool op socialsecurity.be, kan je voortaan de impact van werkhervatting op de tegemoetkomingen van personen met een handicap inschatten. Ook kan de tool de impact op de uitkeringen van personen die arbeidsongeschikt zijn inschatten. Met andere woorden, Jobcalc stelt uitkeringsgerechtigden in staat te weten of, en in welke mate, zij hun uitkering/tegemoetkoming kunnen behouden wanneer zij weer aan het werk gaan. Dit zowel als werknemer of als zelfstandige. Voor een correct gebruik van het instrument is de steun van een maatschappelijk assistent essentieel.
Einde van het uitgebreid sociaal energietarief
Op 1 juli komt er een einde aan het uitgebreid sociaal tarief. Sinds 2021 en de COVID-19-crisis hadden ook mensen die een leefloon of een tegemoetkoming voor een handicap ontvingen recht op dit sociale tarief. Het ging om 300.000 klanten voor gas, 500.000 voor elektriciteit. Deze klanten keren terug naar de ‘klassieke’ commerciële tarieven, maar de leveranciers zijn verplicht om vanaf 1 juli gedurende een periode van drie maanden het goedkoopste tarief toe te passen.
Let op voor oplichters!
De DG Personen met een handicap signaleert dat ze verschillende getuigenissen ontvangen van mensen die oproepen kregen van oplichters die zich voordeden als een werknemer van de FOD Sociale Zekerheid of de DG Personen met een handicap, en die tijdens dat gesprek vragen naar bankrekeningnummers of informatie over bankkaarten. Daarbij werd gedreigd dat het slachtoffer zijn of haar tegemoetkomingen zou verliezen indien die de info niet geeft. De DG benadrukt dat ze nooit bankcodes vraagt via telefoon en dat hun oproepen enkel via het nummer +32 2 528 66 77 gebeuren. Als de oproep van een ander nummer komt, is het een frauduleuze oproep.
Federaal Actieplan Handicap (2021 - 2024)
Begin dit jaar presenteerde Karine Lalieux, minister voor Personen met een Handicap, de tussentijdse evaluatie van het Federaal Actieplan Handicap 2021-2024. Van de 145 geplande maatregelen is bijna de helft in werking getreden. Enkele voorbeelden: de verlaging van de prijs van de arbeid, de herwaardering van de inkomensvervangende tegemoetkoming of de verlaging van de leeftijd voor toegang tot tegemoetkomingen.
De reactie van Michel Magis, Raadgever van het Directiecomité en het Bestuursorgaan van de Brailleliga: “Wat er gebeurd is bij de uitwerking van dit plan en de wil van de hele federale regering is eerder uitzonderlijk. Het beleid rond handicap kan niet alleen gedragen worden door de minister bevoegd voor personen met een handicap. De noden moeten in alle beleidsterreinen aan bod komen.
Dit plan wil geleidelijk alle barrières wegwerken waarmee personen met een handicap in alle aspecten van het leven worden geconfronteerd: gezondheidszorg, werkgelegenheid, toegankelijkheid, mobiliteit, deelname aan het culturele leven, sport, etc. Dit plan is niet perfect, het mist namelijk indicatoren en voldoende budgetten om alles uit te voeren, maar het is ambitieus en bevat verschillende belangrijke maatregelen.” Michel Magis is vooral blij met het einde van een fiscale discriminatie genaamd ‘de prijs van de liefde’. “Het was verkeerd dat het inkomen van de echtgenoot invloed had op het inkomen van de persoon met een handicap.”
Nieuwe app om assistentie aan te vragen voor de trein
De NMBS lanceerde dit voorjaar een nieuwe app, NMBS Assist, om assistentie aan te vragen voor reizigers met een beperkte mobiliteit. Assistentie voor reizigers met een beperkte mobiliteit kan worden aangevraagd in 132 stations. Voor een rechtstreekse reis tussen de 41 grootste stations van het land kan dat tot 3 uur op voorhand. Nieuwe functies en mogelijkheden van de app moeten de aanvraagprocedure vergemakkelijken.
BRUSSEL
Iriscare
Vanaf 1 januari 2024 zal Iriscare ook tussenkomen bij de aankoop van individuele hulpmiddelen voor personen met een handicap. Deze hulpmiddelen zullen worden toegekend via de Brusselse verzekeringsinstellingen. Het gaat om steun voor de aankoop van aangepast materiaal zoals een brailleleesregel, een medisch bed of elk ander materiaal dat specifiek bedoeld is om de zelfstandigheid van de persoon met een handicap te vergroten.
VLAANDEREN
Een hulpmiddel vervangen
Een hulpmiddel waarvoor je een tegemoetkoming hebt gekregen van het VAPH kan je laten vervangen indien het hulpmiddel niet meer betrouwbaar werkt en een herstelling niet meer mogelijk of zinvol is. Dat doe je via een formulier op de website van het VAPH. Let wel: een verstreken refertetermijn is geen geldige reden als het hulpmiddel nog steeds goed werkt. De refertetermijn geeft, in jaren, de verwachte gebruikstermijn aan van het hulpmiddel in kwestie. Dat betekent dat de werkelijke levensduur langer of korter kan zijn dan de refertetermijn. Als je een hernieuwing van een hulpmiddel aanvraagt via het formulier op de website van het VAPH, moet je altijd motiveren waarom het huidige hulpmiddel moet worden vervangen. Een verstreken refertetermijn alleen volstaat dus niet als motivatie voor de hernieuwing van een hulpmiddel.
Terugbetaling van een aanpassing of aanvulling van een hulpmiddel
Nadat je een hulpmiddel hebt gekocht, kan na enige tijd een aanpassing of aanvulling nodig zijn, bijvoorbeeld omdat een onderdeel vervangen moet worden of omdat er een verandering is in je functioneren. Het is dan niet nodig om het volledige hulpmiddel te vervangen.
Er zijn 3 mogelijke situaties:
- De goedkeuring voor het hulpmiddel is nog geldig en er is nog budget van het toegekende refertebedrag beschikbaar.
- Bezorg een motivatie aan het VAPH. De aanpassing of aanvulling kan nog behandeld worden binnen de lopende beslissing.
- De goedkeuring voor het hulpmiddel is nog geldig, maar het resterende budget van het toegekende refertebedrag is ontoereikend en de opleg bedraagt meer dan 300 euro bovenop het toegekende refertebedrag.
- Je kan een aanvraag voor een verhoogde tegemoetkoming vanwege een zeer uitzonderlijke zorgbehoefte indienen. Meer informatie vind je op de website van het VAPH.
- De goedkeuring voor het hulpmiddel is niet meer geldig. De kostprijs van de aanpassing of aanvulling is hoger dan 300 euro.
- Je kan een aanvraag indienen voor een tegemoetkoming die niet in de refertelijst is opgenomen (niet-refertevraag). De noodzaak voor de aanpassing of aanvulling moet duidelijk worden aangetoond door een multidisciplinair team in een multidisciplinair verslag (module D). De vraag zal dan worden beoordeeld door de bijzondere bijstandscommissie.
Voor aanvragen voor de upgrade van goedgekeurde software geldt een andere werkwijze, en is er een specifiek aanvraagformulier. Meer info vind je ook in de hulpmiddelenfiches van de software in kwestie.
Heb je hulp nodig? Aarzel niet om een beroep te doen op onze adviseurs van MDT-IDTA, zij helpen je met plezier verder.