Parkeren: raak jij er nog aan uit?
De laatste tijd bereiken ons nogal wat klachten over parkeren. Onduidelijkheid of je ergens al dan niet gratis mag staan met je kaart, boetes ondanks het leggen van de parkeerkaart, verplichte registratie van je nummerplaat, een wildgroei van verschillende systemen per stad… Tijd om toch even stil te staan… bij parkeren.
Voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap
Met een parkeerkaart voor personen met een handicap heb je in België, als chauffeur en als passagier, het recht om te parkeren op voorbehouden plaatsen. De Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap (NHRPH), waar de Brailleliga deel van uitmaakt, stelt al langer vast dat het aantal voorbehouden plaatsen niet voldoende is, terwijl deze net essentieel zijn voor de mobiliteit van personen met een handicap. Bovendien parkeert maar liefst 1 op 8 Belgische bestuurders zonder parkeerkaart af en toe op een voorbehouden plaats, zo blijkt uit de recentste Europese studie van de Fondation Vinci Autoroutes.
Niet-voorbehouden plaatsen
In de meeste gemeenten is parkeren gratis voor voertuigen die worden gebruikt door een houder van de parkeerkaart. In sommige gemeenten is parkeren evenwel betalend. Op bepaalde plaatsen mag je uiteraard ook niet parkeren: plaatsen met een laadpaal voor elektrische voertuigen, autodeelplaatsen, bewonersplaatsen... Daar is je parkeerkaart niet voldoende. Sommige gemeenten kennen de vrijstelling van parkeerretributies enkel toe voor voorbehouden plaatsen… Andere gemeenten eisen voorafgaande formaliteiten. In de praktijk moet je dus altijd goed op de hoogte zijn van de parkeerreglementering van de stad of gemeente waar je naar toe trekt.
Meer en meer zien we ook nieuwe manieren van handhaving opduiken, zoals bijvoorbeeld scan-car systemen, die voor extra administratieve last en soms zelfs voor onterechte boetes zorgen. Waar het leggen van je parkeerkaart vroeger volstond om soms gratis en langer dan de voorziene uren te parkeren, riskeer je nu een boete als je het voertuig waarmee je parkeert niet op voorhand hebt geregistreerd, ook al ligt je parkeerkaart zichtbaar achter de voorruit. Dat is uiteraard problematisch voor personen met een handicap, die vaak gebruik maken van verschillende chauffeurs en voertuigen, en die bovendien moeten hopen dat een registratiesysteem gratis (vaak werkt dit met betalende sms’en) en vlot toegankelijk is. Bovendien hanteren steden en gemeenten hier opnieuw verschillende systemen. Unia lijstte al eens de 3 verschillende situaties binnen Brussel op:
- Gemeenten waar het parkeerbeheer toegewezen is aan Parking.brussels, waar er scanwagens rondrijden en er dus een vorm van registratie nodig is, …
- Gemeenten die scanwagens gebruiken maar niet onder Parking.brussels vallen, die zelf de digitale registratieprocedures en -modaliteiten kunnen bepalen en …
- Gemeenten waar geen scanwagens rondrijden en er dus geen registratie nodig is. Kan jij nog volgen?
Beterschap op komst?
De onduidelijkheid en wirwar van verschillende systemen in steden en gemeenten dreigt blinde en slechtziende personen (nog meer) te beperken in hun verplaatsingen. Een extra rem op de mobiliteit van een al kwetsbare groep kan niet de bedoeling zijn. Een harmonisering dringt zich dus op. Het is de verantwoordelijkheid van de overheid, lokale autoriteiten en de samenleving als geheel om ervoor te zorgen dat personen met een handicap volledig kunnen deelnemen aan het openbare leven, zonder belemmeringen zoals problemen met parkeren.
Op federaal niveau wordt er wel gewerkt aan een nationale toepassing, waarbij personen met een handicap een nummerplaat registreren via een website, app, sms of een gratis telefoonnummer. De parkeerkaart moet wel nog steeds zichtbaar zijn. De hoop is dat de lokale overheden zich aansluiten op deze ‘witte lijst’ en zo de onduidelijkheid op zijn minst al wordt opgelost.
Tot nader order moeten we dus helaas blijven herhalen: informeer je goed over het parkeerbeleid in jouw woonplaats en bij de stad of de gemeente waar je naartoe gaat!